Saturday, April 30, 2011

Sup Tulang Merah Special

Ntah kenapa la dengan kepala saya ni...ni kes blogwalking la ni... saya tetiba je teringin makan sup gear box.. search resepi yang paling sedap..tetiba terpikat dengan Sup Tulang Merah Singapore.. Dia punye kaler tu memikat hati saya.. Saya akan pastikan saya akan buat Sup ni dalam minggu ni juga.. cewahh cewahhh cewahhh.. ayat tengah semangat.. xtau la esok camne la ayatnya pula yek...hahha... keesokannya, saya pun ke pasar peladang skudai, tak jauh pun dari rumah... pasang niat dari umah, nak masak dengan hati sepenuh hati dan harap dapat tulang fresh..alhamdulillah...Tuhan dengar permintaan saya.. Syukur...inilah rupanya sup tulang merah yang telah saya ubahsuai dari resepi asal. 
 Tulang yang interframe tu saya punya,,sebab tak banyak isi.. nak makan..tapi x mo makan banyak isi..camne tu ek..

Tau tak?? ni first time saya makan kambing dengan sengajanya :) ( best tak ayat tu).. ye la... saya memang x boleh dan x suka dengan bau nya.. ntah kenapa hari ni saya boleh makan pulak. biasa saya jadi tukang masak je. Alhamdulillah, tulang ni pun saya rebus awal2 dengan halia supaya tak ada bau..
Bahan2 untuk sup tulang merah ni adalah:

Bahan A
1 kg tulang / gear box
1 inci Halia
( bahan ini dibersih dan direbus hingga empuk)

Bahan B
*5 ulas bawang merah
*5 ulas bawang putih
*1 inci halia
*2 sudu besar bawang goreng
( semua bahan B bertanda * mestilah diblend)
Rempah tumis( bunga lawang, kayu manis, buah pelaga dan buga cengkih)


Bahan C
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar jintan manis
(digoreng tanpa minyak dan diblend menjadi serbuk)

Bahan D
1/2 cawan sos tomato
1/4 cawan sos cili
1/2 cawan cili boh/ cili giling ( saya tambah 6 biji cili padi ditumbuk halus)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar tomato puree
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 biji kentang (Direbus dan diblend ngan 1/4 cawan air)

Bahan E
garam/bahan perasa

Hahan hiasan
Kubis Dihiris halus
daun pudina Dihiris halus

cara2nya: rebus tulang hingga empuk. dalam kuali lain.masukkan rempah tumis.. tumis bahan B yang bertanda * hingga  masak. masukkan Bahan C, Bahan D kecuali kentang. kacau sebati hingga garing dan naik bau. masukkan bahan yang ditumis iji kedalam rebusan tulang yang sudah empuk. jangan dibuang air rebusan tersebut ye.. masak 15minit..masukkan kentang. masak hingga pekat. masuk bahan perasa.. siap dihidangkan..


Thursday, April 28, 2011

3rd Pizza

1st time buat pizza..terasa macam makan biskut..hahha.. ntah nape lah jadi macam tu.. 2nd time alhamdulillah..sudah ada pembaikan..ni kali ke-3 prcubaan. mmmm...boleh la tahan sikit dari sebelumnya.. saya memang tak berseni bab2 memasak ni. tapi, saya nak juga mencuba semua benda yang saya mahu cuba. nanti bila dah betul2 pandai..boleh bukak bakery or restoren sendiri jek.. tapi, time tu..saya dah x mo masak..saya nak jaga kaunter jek.. * bling bling :) saya cuma tau kira duit..hahhahaha.. (mata dollar la katanya..nak wat camne kan???) :)  ( Angan2 yang belum kesampaian..ahhaha)
sedikit rentung di atas tu., tapi x menyekat seleraku mau menelannya..hehe3.. oven punye pasal la ni..hahhaha.. mungkin nak oven baru la tu... kekkekekekeke

Wednesday, April 27, 2011

RED BEAN BUN lagi!!

Ni pulak rupa red bean bun versi x sepenuh hati.. :)
cikgu pesan suh gunting dengan sepenuh hati dan perasaan. tapi saya gunting macam takut2 jek.. takut terkeluar isi perut.. tu la sebabnya ada bun yang macam tertutup matanya..hahhaa

SWEET BUN

Projek hari ni..mengaplikasikan apa yg baru dipelajari..hahaha...ayat budak2 skolah.. ye la...ni kan murid juga..


uhhhhhh..kompius betul la..nape la blh TERhangit pulak Bun ni.. 

hmmmm..xpe..ni 1st time..next time saya akan buat lagi..frust tgk cikgu buat cantikkkk..anak murid pulak separuh rentung..wawawawawa :)

Monday, April 25, 2011

RED BEAN BUN




Projek hari ni buat Bun Kacang Merah...Baru je blajar dari Mk Mentua merangkap Sifu..juga sbg CIKGU!!!! GIKGUUUUU.....!!!! LULUS TAK???? :)heheheh
BUN sebelum dibakar dalam oven







BUN selepas dibakar :)
dah siap..saya masukkan ke dalam bekas dan bagi pada KAK ROS jiranku yang selalu menjadi mangsa food tester saya..:)
Harap2 sedap ye!!!

Sunday, April 24, 2011

ANNUSYRAH

Assalamualaikumm.. 
kepada semua sahabat/teman..terima kasih kerana membaca ruangan ini.. saya hanya ingin membantu anda untuk hidup sihat dengan menggunakan produk dari ayat2 Al-Quran.. Produk ini dikeluarkan oleh

ANNUSYRAH (MALAYSIA) SDN BHD (dahulu di kenali sebagai MUSOFFA (MALAYSIA) SDN BHD) adalah sebuah perniagaan Sendirian Berhad yang menjalankan perniagaan menghasilkan air annusyrah dan menghasilkan air minuman botani kuma bagi membantu masyarakat yang menghadapi masalah kesihatan dari segi jasmani dan rohani. ANNUSYRAH bermaksud menulis kalimah-kalimah Al-Quran di atas pinggan putih kemudian dicairkan kalimah tersebut di dalam Air Zam Zam lalu dijadikan ubat. Penanya dibuat daripada ranting kayu pokok paku pakis diraut rapi, manakala dakwatnya diperbuat daripada filamen Saffron / Za’faran (Kuma Kuma ).
ramai yang telah menggunakn produk ini dengan seribu hajat dan harapan untuk sembuh, sihat serta memohon segala hajat.. tidak salah jika kita ikhtiar untuk sihat. daripada kita berhabis2an jumpa dengan bomoh, dukun yang belum tentu menggunakan cara berlandaskan islam, PRODUK ANNUSYRAH saya rekemenkan kepada anda.. kerana saya juga telah menggunakan nya dan alhamdulillah... migrain saya kini telah sembuh..alhamdulillah.. inbox saya jika anda ingin mengetahui cara pembelian dan penggunaan serta keberkesanaan nya. produk annusyrah ini juga dikenali sebagai produk AJAIB kerana ramai pengguna yang menggunakannya telah merasai perubahan kurang dari 3 hari penggunaan..ada yang merasai perubahan kurang dari 1 jam..ada juga yang mengambil masa yang sedikit lama..ini semua KUASA dari Allah untuk menyembuhkan segala penyakit. kita hanya IKHTIAR dan saya hanya membantu anda mencari jalannya..satu lagi testimoni: seorang ibu kepada sahabat sy (NORIZAN DAUD) yang tinggal di kuala lumpur mengalami strok dan sudah lama tidak dapat bergerak seperti orang lain yang sihat.. alhamdulillah, setelah mengamalkan 30JQ, dlm beberapa hari sahaja..beliau boleh bergerak dan melakukan kerja seperti orang lain yang sihat tanpa sebarang penyakit..alhamdulillah...beliau sndri mengalami kesakitan di dalam perut seolah2 mahu melahirkan anak, sedangkan beliau tidak hamil. beliau hanya minum segelas air annusyrah (30JQ), belum sempat meletakkan cawan di atas meja, sakit dalam perutnya hilang. hingga hari ini, beliau terus mengamalkan produk2 Annusyrah..Produk ini boleh digunakan dari peringkat janin hingga akhir umur..malah boleh digunakan untuk tumbuh2an, binatang yang sakit serta perniagaan yang kurang menguntungkan serta gangguan makhluk halus... sekali lagi saya ingatkan:  Segala Penyembuhan datangnya dengan izin Dari Allah. saya hanya membantu anda memperkenalkan dengan produk untuk sama2 membantu anda ikhtiar untuk hidup sihat dan sama2 mengatasi masalah anda...RUGI jika anda tidak mencuba.. kerana masih belum ada pengguna yang kecewa. malah tempahan produk makin meningkat dari sehari ke sehari...sayangi diri kita..inbox saya jika berminat..terima kasihhh..

Berikut merupakan produk2 yang dikeluarkan oleh Annusyrah..

30JQ (30 Juzuk Al-Quran) -Harga: RM75
(50 ml)
(Diperkuat dengan MAEDAH, ZABA serta ARBEE)
Sebagai ikhtiar untuk:
-      Semua jenis penyakit   
-      Saka, penyakit barah, bisul, masalah jerawat, kulit dll.
-      Memagar rumah dari kegiatan pecah rumah, samun, pukau dan lain2
-      Semua jenis penyakit berkaitan organ dalaman, gangguan makhluk halus, sihir, santau,
       NOTA : Ikhtiar untuk pagar rumah - masukkan 21 titis atau lebih 30JQ ke dalam 4 botol kecil        (ataupun boleh dicampurkanbersama sedikit air) dan tanam pada 4 penjuru kawasan rumah






 
KELEBIHAN:RM 2.50
    1. Ditilawahkan dengan 30 juzuk Al-Quran dan ditambah dengan doa khatam Al-Quran,
    2. doa-doa mustajab, tahlil dan Selawat-selawat Nabi S.A.W.
    3. Ditilawah secara berjemaah diketuai oleh Al-Fadhil Ustaz Haji Radzi Kamarul Hailan
    4. Dikenali dengan 100% Air Tilawah
    5. Ditambah dengan sedikit produk Bistari & Zaba
500ml - RM13.00

                                            50ml - RM21.00
ZABA (Zahir Batin)
(500 ml & 50 ml)
-
Sebagai ikhtiar untuk: 
-      Mengelakkan daripada gangguan makhluk halus
-      Sihir, santau, saka, hasad dengki dan irihati Sakit kepala @ migrain, sakit gigi, bengkak gusi
-      Demam dan demam dengi (berdarah) , luka, jangkitan kuman

500ml- RM13.00
                                            50ml- RM21.00

BISTARI (Penerang Hati)
(500 ml & 50 ml)

Sebagai ikhtiar untuk:
-       Kecerdasan   minda anak anak, membantu peningkatan daya ingatan, hafalan,
-       Anak-anak malas ke sekolah, malas bangun pagi, malas solat, malas siapkan kerja rumah,
-       Degil, nakal yang keterlaluan (gunakan bersama Zaba)
-      Lari dari rumah, suka melepak, merempit, bohsia, bohjan (guna bersama Zaba)

500ml- RM13.00
 
                                            50ml- RM21.00
ARBEE (Rawatan Barah)
(500 ml & 50 ml)

Sebagai ikhtiar untuk:
-      Penyakit berkaitan barah, bengkak-bengkak,bisul,jerawat, penyakit kulit, gatal-gatal,fibroid 

                                          50ml- RM21.00

 MAEDAH (Ikhtiar Organ Dalaman)
(50 ml sahaja)

Sebagai ikhtiar untuk:
-      Semua penyakit berkaitan organ dalaman seperti bengkak hati, injap tersumbat, asma, lelah,         semput, gastrik, sembelit, buasir serta ulser perut
-      Cepat penat, dada berdebar-debar, fibroid, sakit jantung, lemah jantung, jantung berlubang, paru-      paru berair, sakit buah pinggang, batu karang, penyakit usus 

                                           10ml- RM13.00

I-DROP (Ikhtiar untuk mata dll. – Dulu dikenali Sebagai Lil-Uyun)
(10 ml)

Sebagai ikhtiar untuk:
-      Semua masalah berkaitan mata, hidung, telinga, tekak, sakit perut, demam & demam        denggi            (berdarah)
-      Kanak-kanak menangis malam, sukar tidur malam, mengantuk dalam kelas

                                            50ml-RM21.00
HAWA (Untuk Muslimat)  (50 ml)
Sebagai ikhtiar untuk:
-      Semua masalah wanita, Masalah hormon tidak seimbang (guna bersama Zaba)
-      Mengandung, bersalin, dalam pantang, gila meroyan, keguguran, ikhtiar mendapatkan zuriat,        kandungan songsang, sebagai selusoh, rahim jatuh, menopous


500ml- RM13.00


                                            50ml- RM21.00

A-MAR (Angin Ahmar)
(500 ml & 50 ml)

Sebagai ikhtiar untuk:
-      Semua penyakit yang berkaitan darah, kulit, tulang dan otot @  sendi seperti darah tinggi,
       kencing manis, lumpuh (guna bersama Zaba – jika perlu guna bersama Arbee)
-      Lengoh-lengoh sendi, sakit kulit @ gatal2 kulit/panau @ kurap
-    Melancarkan perjalanan darah haid, haid datang tidak menentu, angin medu





KENAPA BERUBAT DENGAN AL-QURAN?

-Berubat dengan Al-Quran merupakan sunah Rasul. Ianya membolehkan kita mendapat pahala secara percuma.
-Sebelum berdoa kita dianjurkan membaca surah Al-Fatihah & Selawat. Di situ juga kita telahpun memperolehi pahala.
-Berdoa / berhajat menunjukkan pergantungan kita hanya kepada Allah semata-mata dan bukannya kepada makhluk yang lain @ (bomoh, dukun dll)
-Sekiranya semboh segera daripada penyakit yang dihidapi ianya merupakan pemberian bonus kepada kita oleh Allah SWT.
-Sekiranya dilambatkan semboh, itu juga merupakan hikmah kepada kita kerana Allah hendak meninggikan darjat / martabat kita dengan munsucikan dosa-dosa kecil kita terlebih dahulu – mungkin ibadat-ibadat yang kita kerjakan masih belum cukup untuk mengangkat martabat kita maka diangkat martabat / darjat kita dengan mensucikan dosa-dosa kecil kita terlebih dahulu. Oleh yang demikian permintaan kita untuk sesuatu hajat dilewatkan sementara ataupun ditunaikan di akhirat kelak dalam bentuk yang hanya Dia sahaja yang tahu..

Pengalaman / testimoni:

Sekadar berkongsi pengalaman:
Saya diperkenalkan air Annusyrah oleh seorang sahabat saya dari Kuantan Pahang. Sebelum ini, saya selalu mengalami migrain dan sakit kepala yang terlalu kerap. Hampir setiap malam. Selepas mengamalkan air 30JQ ini, sakit kepala serta migrain hilang..pada awal penggunaan air 30JQ ini, selama 2 hari berturut peluh keluar mengalir dari kepala hingga ke kaki, sedangkan saya tidak melalukan kerja yang berat dan memenatkan.  Hingga 5-6 kali sehari saya mandi kerana tidak selesa. . hari berikutnya, keadaan saya seperti hari2 sebelumnya dan badan terasa segar. Sakit di belakang kepala langsung tidak terasa lagi..
dan pada 19 April 2011, selepas subuh, saya mengalami sakit dada yang teramat sangat. Hingga nak mengiring pun terasa sakit yang teramat. Nak menunduk mengambil barang yang jatuh pun terasa sakit. Saya bangun dan ambil sedikit air dari produk Annusyurah dan sapu di bahagian dada yang sakit menggunakan air (30 JQ), masih belum terasa perubahan. Saya baring semula.. Suami saya menyuruh saya minum sedikit air 30JQ tersebut. Saya minum hanya seteguk kerana terasa sakit waktu menelan air. Alhamdulillah..lepas 30minit, sakit dada hilang begitu sahaja.. Alhamdulillah..

testimony ke-2:
seorang sahabat kepada suami saya (Norizan bt Daud)  mengalami sakit di dalam perut. Keadaan seperti mahu melahirkan bayi, sedangkan beliau tidak hamil. Beliau hanya minum segelas air 30JQ. Belum sempat meletakkan gelas ke atas meja. Kesakitan hilang serta merta..

testimony ke-3:
Seorang Staf kepada sahabat saya yang bekerja Kuantan mengalami keretakan tulang kaki dan suppose doktor mencadangkan untuk kakinya disimen..dengan keyakinan dia meminum dan menyapu 30JQ dengan niat agar tulang kakinya bercantum semula..keesokan harinya..doktor membuat 2,3 kali imbasan..dan hairan erana tulang yang retak tidak perlu di simen lagi.....Alhamdulillah..


Hubungi saya untuk pertanyaan kegunaan dan cara pembelian:
AIN  HAMZAH (012-9945629) @ inbox saya di FB saya... ainialladiey_3108@yahoo.com

Thursday, April 21, 2011

karipap pusing

bahan2 untuk doh berminyak ( bermajerin) (A)
150 gm (margerin + shorterning atau2 apa jenis minyak sayur) **
300 gm tepung gandum


bahan2 untuk doh biasa (B)
700 gm tepung gandum
satu sudu kecil garam
air (anggaran dlm 2 cawan, klu doh lembik tambah sdkt tepung )


bahan2 ini... 
kentang dipotong dadu
*bawang putih
*bawang besar
*halia
*cili kering
sedikit daging hancur atau isi ayam yang dihancurkan
daun kari
rempah kari
bahan perasa


cara membuat inti:
Blend semua bahan * dan tumis hingga garing dan naik bau.. masukkan daun kari. tumis hingga naik bau. masukkan rempah kari. tumis hingga garing dan naik minyak.. masukkan daging hingga daging masak..masukkan kentang dan tambah sedikit aur.. masak hingga kentang betul2 lembut. masuk bahan perasa...



cara2 membuat kulit karipap:

 selamat mencuba ye....inti mestilah pedas, masin dan ada sedikit manis...memang sedapppp!!!

Tuesday, April 5, 2011

Puding Caramel II

Kali ke-2 buat puding baru la menjadi..geramm betul..padahal senang jek.. mgkin kali pertama terlebih excited nak mencuba semua resepi. Pandai2 je tambah sukatan, kononnya nak nampak lagi cantik..huahuahua..x mnjadi trus. kali ni.. pas abis dinner, trus kuarkan semua bahan..dlm kurang dr 40minit, dh boleh menikmati puding caramel..heeee.. daripada x suka makan, jadi sedap la pulokkk. tapi, x boleh lebih dari 1 potong. nnt muak sebab sebanarnya saya x makan benda2 yang dibuat dari susu.. tapi, pas berumahtangga ni, saya bedal semua. x de pantang larang pun. pantang jumpa je..

bahan2 caramel:
5 sudu besar gula
2 sudu besar air

cara membuat caramel:
masak gula bersama 1 sudu besar air hingga sedikit perang. setelah perang, masuk lagi 1 susu besar air dan kacau hingga perang lagi. tuang dalam acuan. ketepikan..

bahan puding:
400ml susu segar
3 biji telur + 2 biji kuning telur
5 sudu besar air gula hangus
esen vanilla

cara membuat puding:
kacau telur + kuning telur. jangan sampai berbuih. masukkan sikit demi sikit air gula perang (sambil kacau ) hingga sebati. masukkan susu segar+ esen vanilla yang telah dipanaskan terlebih dahulu (tapi jgn sampai mendidih). kacau sebati.. tuang dalam loyang. tutup dengan aluminium foil. kukus 30 minit dan hidangkan..