Wednesday, December 15, 2010

hepi wat keje2 nihhh

hye.... mmmm.... ari ni nak share keje2 sbg sorang full housewife. ni pun keje jugak. 24hours non stop. may b, rest time tido malam jek..but i'm hepi do these work everyday..cewahhh cewahh.. speaking lak.. amek mood cikit.. ;). mintak keje ngan gomen, lum ader rezki, keje la ngan hasben aje.. boring2 dok sorang.. aku cakap je ngan ikan2 aku ni...

dah layan baik2 kawan2 ku ni... p jengok bunga2 kat blakang plk..aku dah jadikan meja kat blakang umah ni sbg taman bungaku... harap2 x runtuh la meja nih..heh3..

mmmm...banyak masa lagi nih.. x berbaloi kalau stakat pakai baju nak berkebun, peluh setitik... hahaha... skrol la ke bawah lagi..
operate laman umah lak..daun2 mangga nih mmg hari2 kna sapu.. klu x, mmg sakit mataku..sakitnya sampai ke hati nih.. tu kete mini kesayanganku.. woooooooooooooooo... don't play2 haaaaaaaaaa.... da 11 taun da usianya tuh... :)
so, dah settle laman, kna fikir dalam umah lak... umah x dok sape pun nak sepahkan. bukan ader anak kecik pun. aku sepah sndri den aku la juga yang kna susun smula..heh3.. itu la aku hari2.
stat aje pukul 3petang dah mula nak fikir, masak ape untuk hubbyku malam nih.. adoiii!!!!!!!!
x kan........................

CAPATI LAGI!!!!.. hubbyku suka la... makan ni 3keping, kenyang sampai pagi esok.. kna la ada kuahnye plak..


ini resepi yang aku cipta sendiri.. kambing masak cauliflower berkuah..hahhaha.. alaaaa...campak jek ape yg ader... janji sodap...

kadang2 aku pun bosan... x taw nak masak ape lagi nih... bukan senang tau nak jadi wife nih... semua bnda kena fikir, tapi, aku tetap hepi ngan sume nih..kadang2 tension sikit nak masak ape.. tapi, bila dapat idea nak masak ape............. akuuuuuuuuuuu sukaaaaaaaaaaa... terus masuk dapo..sedia bahan..haaaaaaaaaaaa ari ni aku nak masak......jejenggggggggggggggggg...


ni antara bahan2 yang aku guna untuk membuat BERIANI PAKISTAN..
Oppssss.. JANGAN lupa
bila sume bahan da siap...tunggu masa aje nak campak dalam periuk. kena ingat tau, masak atas dapo dulu..bila dah sebati baru pindahkan ke rice cooker...so, camni la rupanya.... tunggu hingga ayam masak, den masukkan air n beras mengikut sukatan yang betul..supaya nasi tak lembik...



tutup la periuk nasi n siap la untuk dihidangkan bila masak nasi tu nnt.

inilah menu makan malam kami pada hari ini... plain yogurt, acar pakistan, chicken salen n chicken beriani..
hahahha.. inilah plate hubbyku...time nih hubbyku betul2 kelaparan..alhamdulillah... berianiku licinnnn...
pingganku yang penuh dengan tulang2 ayam..nyummmmmmmmmmmmmmmm... ini resepi yang aku akan kongsi bersama untuk korang sume..
mintak maap la ye... aku x pernah membuat sukatan atau timbangan kalau nak masak..agak2 aje la... janji...sodap..

bahan2:
beberapa ketul ayam yang telah dibersihkan
3 cup Basmathi rice ( direndam 10 minit)
1 ts Ghee
1 Onion (chooped)
1 Tomatoes (chooped)
Potatoes ( Peeled and Halved)
Yogurt
Zafran (optional)
Green chillies
Kiub pati ayam knorr
Daun ketumbar untuk hiasan
Rempah Beriani pakistan.. (aku guna Nasional nye brand)
secubit garam

cara2nya:
panaskan ghee, den tumis bawang hingga brown. masukkan tomato, yogurt, green chillies, pati kiub ayam, dan nasional biryani spice mix, bila sebati masukkan ayam, biar hingga air ayam keluar sikit.. den masukkan air. masukkan potato  n secubit garam.. masukkan basmathi rice. tunggu seminit n pindahkan ke rice cooker.. bila nasi masak, tabur daun ketumbar sebagai hiasan.

selamatttt mencuba !!!!


ni satu lagi XTVT baruku.. maklum ler, sejak isu roti timbul ni..aku kna fikir inisiatif untuk makan rotim tanpa membeli roti di kedai2.. so, satu hari, aku bukak FB Mak Mentuaku, aku tertarik tengok bun yang dia hasilkan..macam sodap... so, aku intai2 n risik2 la ngan dia..harap2 dia boleh ajar aku nih..heh3.. alhamdulillah, dia sudi menerimaku sebagai "anak murid"nya..

ni aku view 1st bun yang aku hasilkan.. walaupun x secomel yang Mak Mentuaku hasilkan, tapi sodap la jugak..
sodap dicecah dengan kuah.. tapi, sebab hubbyku makan bread pepagi sebelum p keje, aku hidangkan bersama veg spread n mixfruit jem. ehehehe... time kasi mak mentuaku..juga merangkap sifu aku mulai hari ini. aku jadikan dia idola chefku mulai hari ini..hehehhe.. mekasihhhhhhhh
heh3.. yang ni rentung sikit..tapi, tak menjejaskan rasa pun...
sukaaaaaaaaaaaaa sangattttt2  laaaaaaaaaaaaa :)

No comments:

Post a Comment