Thursday, April 19, 2012

Pokok buah Jambu Batu dan saya

Ada cerita disebalik buah jambu batu :). kenangan saya masa kecik2. tersenyum sorang diri bila mengenangkan kenakalan saya dolu2 kala. cerita ni di alkisahkan masa umur saya 7 tahun. waktu bulan puasa. balik dari kelas fardhu ain. terjelir lidah sebab haus (padahal dh penuh perut ngan air paip, saya teguk bila ada peluang masuk ke bilik air)..ngeh ngeh ngeh :) 
sambil merenung buah jambu batu di luar rumah..haishhhhh gerammmnye la..dh la lapo ni. jam baru pukul 5lbh. nk berbuka puasa kna tunggu lg 2 jam. adoiiii x boleh tahan... (konon nye la kan... :)..) jambu batu tu teramat2 menguji kesabaranku.. ishhhhh x blh jadi ni... okey xpe..sabar ajer la ye..my b next time (sambil dlm kpala memikir mcm mana nk "smuggle" buah tu tanpa pengetahuan mak. ihikkkk 
keesokan hari, saya tengok buah jambu batu tu dah berbalut ngan surat khabar...alamakkkk..mak ni macam tau2 je buah tu tunggu masa jek nk di smuggle.. :), yang tak tahan nye :). Mak tahu berapa biji buah kesemuanya pada pokok tu. sebab mak dah kira awal2. ye la..dia tau la, kpala otak anak dia ni macam mana..hahha.. haishhhhhh gerammnye la... tgk jam, lambatnye la nk berbuka, saya pun dengan senyap2 berjalan menuju ke arah pokok jambu tu, konon2nye nk survey, dh masak lum.. bukan nk makan pun kann.. :) pandang ke kiri, pandang ke kanan..ooooo..mak tak nampak... saya berpaut pada dahan kecil pokok jambu batu tu, saya bukak sikit balutan surat khabar, saya gigit buah jambu batu tu tanpa memetiknya dr pokok...haaaaaaaaaaa...legaa... bukan nk makan kenyang2 pun, setakat nk lepaskan hajat je..hahha.. pastu, saya bungkus semula, elok2..harap2 mak tak perasan :) ngeh3... esoknye, mak tanya saya...ape bnda la yang makan buah jambu ni, ada kesan gigi.. Tak semena2 saya menjawab..lembu kot mak yang makan jambu tu.. pastu mak cakap..agaknye la..Lembu kepala hitam..hahhah... (padahal, mak tau la keje sape tu) hahha..adoiii..saya mmg tak boleh lupa kejadian ni, hingga sekarang bila sy terpandang jambu batu, saya akan teringat kisah ni. xpi, pokok jambu batu tu dah xde sekarang. sbb tanah tu dh diturap dengan tar. dah jadi lapang depan umah..

2 comments: