Wednesday, December 8, 2010

Antara Aku, Wanita dan Airmata


Kisah ini biasa kita dengar:

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa engkau menangis?" "Karena aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya. "Aku tidak mengerti", kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti!"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?" "Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.


Bila anak lelaki itu dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia bertanya kepada
 Tuhan,  "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Tuhan berkata
( aku tulis semula dalam English, ada emosi sket..hehhehe...)

"When I created woman,  she needed to be special,  I created her shoulders strong enough to bear the weight of the world, and soft enough to be comfortable”.
"I gave her the strength to give life, the kind that accept the rejection that often comes from children."
Hmmmm..tukar bahasa melayu la smula... :)

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
"Aku memberinya kekuatan dan  kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"And i gave her tears to shed whenever she need them to be shed”.



Bila kita sebut aje  WANITA DAN AIR MATA...aku sendiri susah untuk memahami diri aku sebagai seorang wanita.. mungkin aku antara sejuta wanita yang susah untuk mengalirkan air mata bila berhadapan dengan orang di sekelilingku. Tapi, kadang2 aku akan menangis di waktu malam disebabkan oleh perkara2 berlaku dalah hidupku, mengenangkan cinta yg tidak pernah kesampaian...mengenangkan dosa2 yg dilakukan, dosaku dengan Tuhan, dosaku dengan suami, dosaku dengan ibubapa dan orang lain yang pernah mengenaliku. Cerita yang aku tulis bukan untuk membuka pekung di dada, sekadar kisah yang ingin aku kongsi dan melalui cerita dari pengalaman kawan2 aku.
Lidah mana yang tak pernah tergigit? Inikan pula alam rumahtangga.. Bahagia macam mana sekalipun, pasti air mata akan keluar dari mata seorang isteri, airmata seorang ibu.. wanita menangis bukan aje sbb sedih, tapi terlalu hepi pun boleh menangis.. hmmmmm.... aku sndri x paham.. knp perlu menangis??? Bagi aku, air mata mmg susah untuk aku alirkan, walau besar mana pun masalah yang menimpa, walau besar mana pertengkaran aku dengan suami. Bagi aku, air mata hanya untuk aku minta simpati dari Ilahi, bukan aku minta dr suami atau sesiapa pun..  menangis air mata darah sekalipun, lelaki tak akan mengerti, x akan memahami makna air mata seorang isteri. Mungkin juga ada segelintir lelaki yang lebih sensetif , yang lebih mudah mengalir air mata sama seperti wanita2 dan air mata ini... Aku hanya akan menangis bila kekuatan yang Allah anugerahkan kepadaku ini semakin luntur, bila aku menyedari kelemahan aku yang menyakitkan segelintir pihak, bila aku menyedari aku tak mampu untuk melangkah ke depan lagi, aku akan menangis sepuas2nya.. tapi, aku sendiri tak tahu, sampai bila aku harus menangis sendiri?? Hanya Tuhan yang tahu knpa aku menangis sendirian.  

Kadang2 terjadi sesuatu yang cukup sedih,
  aku langsung x menangis? Orang kata, jika payah mengalirkan air mata, hati kita keras. Betul ke?? Tapi, aku juga cepat menangis klu aku tgk cerita sedih..movie yang sedih mudah plk aku menangis, tapi, hal yang terjadi dlm hidup aku, x pula aku cepat menangis.. pelikk kan?? Manusia pelik macam aku ni susah nak jumpa..hahha... gelakk la skit, x la beremosi sangat nak menulis..
Okeyyy sambung smula... Adakah jika wanita menangis dihadapan org membuktikan bahawa wanita itu telah tewas dan mengundang simpati org???? Pnh diawal penikahan aku menangis hampir setiap hari depan suami... bila aku dimarah, aku menangis.. bila hatiku sedih disebabkan si dia, aku menangis, bila terkenang nasib diri sendiri aku menangis..bila aku terkenang arwah mak, aku menangis,  Sikit2 menangis, makin menangis, makin besar problem antara kami. Mulai hari itu, aku ambil keputusan, aku x mahu menangis lagi.. aku mohon, aku doa moga Tuhan bagi aku kekuatan yg tak ada pada wanita lain, kekuatan hati aku dalam segala hal.. sebab bagi aku... lelaki, kekasih, suami, ayah, datuk, abang dan adik bradik lelaki, rakan2 lelaki,  x akan mengerti... apa itu airmata seorang wanita,airmata seorang kekasih, airmata seorang isteri, airmata seorang anak, airmata seorang cucu, mahupun airmata seorang adik. Malah, wanita sesama wanita pun x mengeri airmata seorang wanita yang lain. ( mungkin ini aku ambil kesimpulan secara rawak, walaupun aku tau, bukan semua lelaki sama seperti itu)..

bagi aku, cantiknye seorang wanita bukan dari paras rupa, bukan dari rupa bentuk tubuh, bukan juga dari pakaian yang dipakai, atau rambut yang mengurai..tapi, kecantikan wanita itu sepatutnya dilihat dari matanya..sbb mata itu adalah merupakan pintu hati seorang wanita.. dimana segalanya bermula dari mata.

Melalui pembacaan dan pengalaman aku dengan kengkawan:
Apabila ditinggalkan kekasihnya
.....Wanita itu menangis krn cintanya telah tak kesampaian, cintanya x dihargai,  dia menangis krn kekasihnya berubah hati.
Apabila suaminya dilanda musibah
....Wanita itu menangis didalam hatinya. tidak didepan suaminya krn hatinya pilu melihat kemurungan suami dan hatinya luka melihat suaminya perlu bekerja keras demi keluarga.. terasa dirinya menambahkan beban suami. Terasa diri terlalu daif kerana tidak dapat membantu suami.
Apabila ibu dan ayahnya menyambut panggilan Ilahi
..... Semua wanita akn mengalirkan air mata mereka. bukan sehari, bukan seminggu, bukan sebulan, malah bertahun lamanya... ibu dan ayh merupakan hubungan istimewa yg Allah ciptakan...
Apabila dirinya di ijab dan kabul
...Wanita itu menangis kerana dirinya akn meninggalkan ibu bapanya. Dia menangis kerana dirinya akn diserahkan kepada lelaki yg dicintainya. Dan masa depannya pula belum diketahuinya lagi...

Air mata akan berguguran seiring dengan perasaan. Airmata akan berguguran jika hati seorang wanita terluka, airmata tidak pernah berbohong!!!! Kesimpulan yang boleh aku buat, air mataseorang wanita adalah lahir dari
Keikhlasan, Kejujuran, Kesedihan, Kegembiraan, Kepasrahan, Ketakutan, kecurangan, Kejujuran, Pendustaan, Kepercayaan, Kesetiaan, Kekuatan, dan Kesucian.
Terima kasih Tuhan, kerana menjadikan aku seorang wanita. Hanya wanita seperti aku, juga wanita lain yang sama sepertiku mengetahui, memahami betapa berharganya airmata. Terima kasih Tuhan, kerana menjadikan aku wanita. Kerana wanita itu, penyeri bagi dunia, malah bidadari itu juga adalah wanita sebagai penyeri syurga. Moga suatu masa aku juga boleh jadi bidadari dunia juga bidadari di syurga... AMINNNNN..

No comments:

Post a Comment